Idrettsmassasje

Idretts massasje er en behandlingsform som spesifikt jobber med å stimulere kroppens bløtvev.

Skoglyklinikken har lang erfaring med behandling av muskulære plager.

Det brukes en muskel terapeut til behandling av muskulære problemer over hele kroppen, forebygging av disse samt velvære behandling.  Du kan ha behov for behandling hvis du er stresset eller har behov for å løse opp stive og vonde muskler.

Idretts massasje er ikke bare for utøveren men stammer herfra.  Behandlingen er mer spesifikk mot enkelte muskel-områder. Du presenterer ofte et område som virker stivt og smertefullt, Idretts massasje kan minske ømhet i muskulatur, kan lindre smerter og øke blod- og lymfe- sirkulasjonen.

• Stiv nakke
  • Ryggplager
  • Vonde/stive muskler
  • Dårlig søvn
  • Spenningshodepine
  • Lite energi
  • Belastningslidelser

Behandlingsmoetoder

Klassisk Massasje:

Øke sirkulasjonen. Bygger på den tradisjonelle ”svenske” massasjen. Dette er en massasje- og muskel behandling som går dypt ned i muskel-lagene. Den klassiske massasje stimulerer blodsirkulasjonen, er psykisk avslappende, og har god effekt på lymfesystem og bindevev. Øket blodsirkulasjon fjerner avfallsstoffer i kroppen samt at massasjen er beroligende. Den er egnet både som forebyggende behandling og som terapeutisk behandling ved ulike lidelser, som for eksempel spenninger og stivhet av akutt eller kronisk art. Regelmessig massasje fjerner tretthet og smerte i bl.a. skuldre, rygg og nakke. Du føler deg roligere, mykere og mer bevegelig.

Bindevev Massasje:
Er en meget effektiv massasje form for stiv og spent muskulatur som blir utsatt for store ytre belastninger veldig ofte. Muskulaturen virker da tung/ smertefull.

Triggerpunktsbehandling:
Man trykker bort ”muskel knuter”. Et trigger punkt er et hyperirritabelt punkt i en spent muskel streng. Dette fører oftest til at trigger punktet kjennes som et brennende område som sprer seg fra kjerneområdet. Et eksempel er smerter i korsrygg hvor man behandler trigger punkter i sete eller nær muskulatur.
Trigge punktene dannes i en muskel på grunn av nedsatt sirkulasjon av en eller flere årsaker, oftest ved stillesittende arbeid, dårlig arbeidsstilling, stress eller hard belastning over lang tid. Forskning viser at aktive trigger punkt er den vanligste årsaken til smerter i muskulaturen.

Muskel tøyninger:
Strekke/tøye ut muskulaturen. Tøyning aktivt og passivt anvendes når en muskel er for stram eller kort. Man ser ofte problemer i forhold til dette ved for mye PC-bruk, eller ensidig belastning av en muskel. Muskel tøyninger bidrar til at spent muskulatur ”slipper” lettere og kan gi god effekt på behandling av trigger punkter. Målet er å gi en forlengelse av musklene med økt bevegelighet i ledd som følge.

Kombinasjonen klassisk massasje, Triggerpunktsbehandling og muskel tøyninger utgjør til sammen en meget effektiv og god muskel terapi, det vi i dag kaller Idretts massasje